
Frågor och svar om Apple Pay
Här hittar du vanliga frågor om Apple Pay, till exempel hur du ansluter ditt kort, vilka enheter som är kompatibla med Apple Pay och om det kostar något att använda Apple Pay. Få svar på det du undrar bland kategorierna och frågorna här nedanför.
Frågor om Apple Pay
Apple Pay är en digital plånbok som du kan använda för att betala med din iPhone, iPad, Mac eller Apple Watch vid köp i butik och på nätet. Tjänsten är enkel att använda och precis lika trygg och säker som en vanlig betalning med kreditkort.
Hur funkar Apple Pay?
För att kunna använda Apple Pay måste du ansluta ditt kreditkort till tjänsten. Detta gör du via appen Plånbok i din iPhone eller direkt i re:member-appen. Ditt riktiga kortnummer sparas inte, utan istället skapas ett digitalt kortnummer kopplat till den aktuella enheten, till exempel din telefon. Du kan sedan använda Apple Pay för att betala i appar där tjänsten stöds, samt i butik.
Läs mer om hur du ansluter ditt kort till Apple Pay här
Så kan du betala med Apple Pay
När du har kopplat ditt kort till Apple Pay kan du göra betalningar på olika sätt, både i butik och online. Apple Pay aktiveras enkelt med två knapptryck och beroende på vilken enhet du har, kan du godkänna betalningar med FaceID, TouchID eller en aktiv Apple Watch.
Läs mer om hur du betalar med Apple Pay här
Vad kostar Apple Pay?
Apple Pay kostar ingenting att använda och aktivera. Det kostar heller ingenting extra att göra betalningar via Apple Pay. Det enda du behöver göra är att koppla ditt kreditkort från re:member via Plånbok i din iPhone, eller direkt i re:member-appen. Sedan kan du direkt börja uppleva alla de fördelar som kontaktlösa, snabba betalningar med Apple Pay ger.
Du kan antigen lägga till kortet via appen Plånbok i din iPhone eller i re:member-appen.
Du kommer behöva verifiera dig med en SMS-kod, så det är viktigt att vi har rätt mobilnummer till dig. Detta kan du lägga till i re:member-appen eller på Mina Sidor.
Anslut kort via Apple Plånbok
- Öppna appen Plånbok i din iPhone
- Klicka på +tecknet uppe till höger
- Följ instruktionerna för att lägga till ditt kort
- Godkänn villkoren och verifiera sedan kortet enligt instruktion.
- Klart för användning!
Anslut kort via re:member-appen
- Uppdatera till senaste versionen av appen
- Klicka på “lägg till i Apple Plånbok”
- Följ instruktionerna
- Godkänn villkoren och verifiera sedan kortet enligt instruktion
- Klart för användning!
Du kan även ringa Kundservice, så hjälper vi dig.
Apple Pay är ett tryggt och enkelt sätt att betala med via din Apple-enhet. Innan du försöker använda dig av Apple Pay, se till att din enhet är kompatibel med tjänsten och att du kopplat ditt kreditkort till tjänsten på rätt sätt. Här kan du se vilka enheter som är kompatibla med Apple Pay.
Betala med Apple Pay i butik
Du kan betala med Apple Pay överallt där det finns kortläsare som har stöd för kontaktlösa betalningar – något de allra flesta butiker har. För att göra en betalning blippar du din enhet mot kortläsaren när den välkända symbolen för kontaktlösa betalningar blir synlig. Innan du kan blippa telefonen behöver du godkänna betalningen på din enhet. Det kan du göra på följande sätt:
- iPhone med FaceID
För att betala med Apple Pay på en telefon som har FaceID, dubbelklickar du snabbt på sidoknappen till höger på telefonen, vilket öppnar Apple Pay. När är ditt FaceID sedan godkänns, kan du genomföra betalningen genom att blippa telefonen mot kortläsaren.
- iPhone med TouchID
Om du istället för FaceID har en telefon med TouchID, dubbelklickar du på hemknappen för att aktivera Apple Pay. Håll kvar tummen tills TouchID godkänns, så kan du sedan blippa telefonen och genomföra betalningen.
- Apple Watch
För att betala med Apple Watch dubbelklickar du snabbt på sidoknappen. När Apple Pay visas, håller du klockan nära kortterminalen tills du känner att klockan ger ifrån sig ett lätt tryck, vilket innebär det att betalningen är godkänd. Det visas även ett meddelande om detta på klockan. Om betalningen inte skulle gå igenom, kan det innebära att Apple Watch tappat kontakten med din handled och behöver låsas upp på nytt.
Betala med Apple Pay i appar och online med iPhone och iPad
När du ska göra en betalning i appar och online, väljer du Apple Pay som betalningsmetod och följer sedan anvisningarna. Även här behöver du godkänna betalningen med hjälp av din valda identifieringsmetod, det vill säga TouchID eller FaceID, innan betalningen går igenom.
Betala med Apple Pay med Mac
Det är enkelt att betala med Apple Pay när du gör köp på din Mac. Välj Apple Pay som betalningsmetod, följ instruktionerna och godkänn sedan köpet genom att identifiera dig med din iPhone eller iPad, som i sin tur har TouchID eller FaceID.
Är det säkert att betala med Apple Pay?
Ja, Apple Pay är precis lika säkert att betala med som ditt vanliga kreditkort. När du ansluter ditt kreditkort till Apple Pay sparas inte ditt kortnummer, utan istället skapas ett digitalt kortnummer för den specifika enheten. Apple Pay sparar inga transaktionsuppgifter och alla betalningar hålls därmed privata utan att de kan spåras tillbaka till dig och ditt kreditkort.
Ja, ditt kortnummer lagras aldrig på din Apple-enhet eller på Apples servrar, och delas inte med butiken. Apple Pay använder ett specifikt nummer för den enhet du betalar ifrån och skapar en unik kod för varje köp. Varje transaktion måste godkänns med ditt FaceID eller Touch ID.
Alla våra re:member-kort går att ansluta till Apple Pay.
Så länge butiken accepterar kontaktlösa betalningar kan du använda Apple Pay. Du kan också använda Apple Pay i webbutiker och appar om butiken har ett betalningsavtal med Apple Pay. Håll då utkik efter knappen ”Betala med Apple Pay” eller ”Använd Apple Pay".
Klicka här för att se en lista över Apple-enheter som är kompatibla med Apple Pay.
När du lagt in flera kort i Apple Pay kommer det kort du först la till användas som förvalt.
Ändra förvalt kort i Apple Pay så här
- Öppna Plånbok-appen på din telefon.
- Tryck och håll in kortet du önskar välja som förval och dra det framåt.
Du kan också ändra förvalt kort under "Inställningar"> "Plånbok och Apple Pay" > under "Förvalt kort"
Ändra förvalt kort i Apple Watch
För att ändra förvalt kort i din Apple Watch, öppna Apple Watch-appen på den anslutna telefonen. Tryck på "Watch"> "Plånbok and Apple Pay"> "Standard card" och välj ett nytt kort.
Du kan välja kort genom att trycka på det kort du vill betala med vid transaktionstillfället.
Ditt förvalda kort ligger alltid överst i din Plånbok-app.
Beloppsgränserna för köp när du betalar med Apple Pay är samma som för ditt kort. Beloppsgränsen för kontaktlösa betalningar på kortet gäller inte för Appe Pay, eftersom du identifierar dig med FaceID eller TouchID.
Om du tappar din Apple-enhet behöver du ringa och spärra ditt kort.
Spärra ditt kort
Telefonnumret för att spärra ditt kort är 0771-24 15 00 (från utlandet +46 771 24 15 00).
Spärra din mobil
Du kan även spärra din mobil via "Hitta min iPhone". Markera enheten som ”borttappad”. Det går då inte att göra några betalningar med Apple Pay på enheten.
Nej, det kostar inget extra att använda Apple Pay.
Nej, i transaktionslistan på månadsfakturan, på Mina Sidor eller i re:member-appen kommer det att se ut som en vanlig korttransaktion. I Plånbok-appen kan du dock se en översikt över de tio senaste transaktionerna som gjorts med Apple Pay.
Nej, du behöver inte tillgång till Internet för att betala med Apple Pay.
När du får ett nytt kort som ersätter ett tidigare kort, till exempel vid utgångsdatum, kommer det nya kortet anslutas till Apple Pay utan att du behöver göra något.
Har du däremot spärrat kortet och fått ett nytt kort behöver du själv ta bort det gamla kortet och ansluta det nya kortet i Apple Plånbok.
Ja, anslut på samma sätt som för huvudkortet.
Om du vill ta bort ett kort i från Apple Pay iPhone så trycker du på kortet i Apple Plånbok, trycker på de tre prickarna uppe i högra hörnet, scrolla sedan ner och tryck på ”Ta bort det här kortet”.
Du kan även ta bort det under ”Inställningar” och "Plånbok och Apple Pay".
Apple Pay Support
Om du har problem med att ansluta ditt kort eller har frågor om din aktiveringskod kontaktar du Kundservice på telefonnummer 0771-15 00 15 (vardagar 9 - 18).
Om du har problem med din mobil eller enhet, eller har andra frågor rörande Apple eller Apple Pay, vänd dig till Apple.
re:member är ett registrerat varumärke av Entercard och erbjuder finansiella tjänster som kreditkort och privatlån.
Entercard Group AB
105 34 Stockholm
Besöksadress (ej kundmottagning):
Klarabergsgatan 60, 111 21 Stockholm, Sverige
Organisationsnummer: 556673-0585