
Frågor om BankID
Här hittar du vanliga frågor om BankID och Mobilt BankID, till exempel vad du använder det till och hur du skaffar BankID. Få svar på det du undrar bland frågorna här nedanför.
Frågor om BankID
BankID är en elektronisk legitimation som du använder online för att legitimera dig vid inloggning på olika tjänster, samt signering vid betalningar, aktiveringar och godkännanden. Du kan använda både BankID och Mobilt BankID för att logga in på Mina Sidor.
BankID är jämförbart med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar och finns i tre olika typer – BankID på fil, BankID på kort och Mobilt BankID. Du beställer BankID hos din internetbank och behöver även installera BankID säkerhetsprogram/-app för att börja använda BankID.
Hur länge gäller ett BankID?
Giltighetstiden för ditt BankID varierar beroende på vilken typ av BankID du har. I säkerhetsprogram/-appen kan du se hur länge ditt BankID gäller. Se till att skaffa ett nytt BankID innan det andra löper ut, om du vill kunna fortsätta använda ditt BankID.
Hur säkert är BankID?
BankID är en personlig e-legitimation och en värdehandling, och det är därför viktigt att du hanterar ditt BankID på ett säkert sätt. Se till att det bara är du som har tillgång till ditt BankID och dina inloggningskoder.
Lämna aldrig ut ditt BankID till någon annan och signera ingenting på uppmaning av någon annan, t.ex. telefonförsäljare. Var även noggrann med att alltid se till att det står rätt mottagare när du identifierar dig, godkänner betalningar och annat.
BankID är ett sätt att identifiera dig i digitala miljöer. Med ett BankID/Mobilt BankID kan man legitimera sig och göra elektroniska underskrifter.
Med BankID kan du logga in på Mina Sidor och re:member-appen där du hittar all information om ditt re:member kreditkort. Du kan bland annat se dina transaktioner, saldo och utnyttjad kredit. Du kan även komplettera ditt kort med försäkringar och Betalningsskydd Plus, ansöka om en höjning av din kredit och göra betalningar. Du kan också göra överföringar från ditt kreditkort, både till dig själv och till andra.
Om du behöver identifiera dig som re:member-kund men inte har möjlighet att skapa ett BankID kan du skicka en identifieringsblankett till oss. I den har du med en kopia på din ID-handling samt signaturer från två vittnen.
Ladda ner identifieringsblankett
Du skickar blanketten till:
Entercard Group
Identifiering
105 34 Stockholm
Om du märker kuvertet med ”Frisvar” behöver du inte betala något porto.
Det är enkelt att skaffa BankID till telefonen, och kallas då för Mobilt BankID. Det kan användas för att logga in på din bank, hos vissa myndigheter samt för att godkänna olika typer av onlineköp. Ett mobilt Bank-ID fungerar på alla smartphones, och du skaffar tjänsten genom att:
- Ladda ner appen BankID säkerhetsapp på Google Play eller App Store
- Logga in på din internetbank och beställ ett nytt BankID
- Verifiera din identitet och kopplar ihop ditt konto med ditt nya Mobila BankID i telefonen.
Om du har ett BankID och skaffar en ny telefon, kan du inte flytta över det befintliga BankID som du har till din nya telefon, utan du måste beställa tjänsten på nytt via internetbanken.
Det är vanligt att bedragare ringer upp personer och ber dem logga in på sitt BankID, så att de på så vis kan styra personens konton. Var noga med att aldrig logga in på ditt Bank-ID om du inte är säker på vad ärendet gäller.
Du kan enkelt beställa BankID hos din vanliga internetbank. Så här gör du:
- Ladda ner appen BankID säkerhetsapp till din smartphone på Google Play eller App Store eller ladda ner filen BankID till din dator.
- Logga in på din internetbank och beställ ett nytt BankID – denna funktion brukar finnas under ”Övriga tjänster” eller liknande.
- Starta BankID säkerhetsapp och skapa en säkerhetskod. Ange sedan den kod du fick i internetbanken när du beställde nytt BankID, för att aktivera Bank-ID.
Observera att du ej kan beställa BankID hos re:member.
Nej, re:member har inget eget BankID, men om du redan har BankID via din privata bank kan du använda detta för att logga in på Mina Sidor, i re:member-appen och andra applikationer som erbjuder BankID för inloggning. Om du inte har BankID och önskar beställa ett, får du vända dig till din vanliga bank för detta.
Om ditt BankID inte fungerar är det viktigt att veta att BankID är en internetbaserad lösning som kräver täckning, Wi-Fi eller 4G, för att fungera. Kontrollera ditt nätverk om BankID inte fungerar.
Andra anledningar till att BankID inte fungerar:
- Att ditt BankID gått ut
- Att ditt BankID har blivit spärrat
- Att fel lösenord har angetts
Kontakta i första hand din bank för att få hjälp om problemet kvarstår.
BankID är en tjänst som hjälper dig att enkelt logga in på din internetbank, hos vissa myndigheter samt verifiera dig vid olika köp. Du skaffar BankID via din privata bank och behöver ha teknik (mobil eller dator) som stöder tjänsten. Hos vissa banker måste du besöka ett bankkontor och legitimera dig för att kunna beställa BankID, men vanligtvis kan du göra det online.
Hur aktiverar man Mobilt BankID?
- Ladda ner BankID säkerhetsapp på Google Play eller App Store
- Logga in på din internetbank och beställ Mobilt BankID
- Välj en säkerhetskod i telefonen och aktivera BankID med koden du fått av internetbanken
Hur aktivera man BankID på dator?
- Logga in på din internetbank och beställ nytt BankID
- Ladda ner och installera BankID säkerhetsprogram
Om du upplever problem vid installation eller beställning av BankID, kontakta alltid din bank.
re:member är ett registrerat varumärke av Entercard och erbjuder finansiella tjänster som kreditkort och privatlån.
Entercard Group AB
105 34 Stockholm
Besöksadress (ej kundmottagning):
Klarabergsgatan 60, 111 21 Stockholm, Sverige
Organisationsnummer: 556673-0585