
Frågor och svar om Samsung Pay
Här hittar du frågor och svar om Samsung Pay, exempelvis hur registrering av ditt re:member-kort går till, vilka enheter du kan använda Samsung Pay med eller om du får reward-rabatt när du använder Samsung Pay.
Frågor om Samsung Pay
Samsung Pay är en enkel och säker lösning för mobilbetalningar med utvalda telefoner och smartklockor och fungerar nästan överallt där du kan betala med kort.
- Öppna Samsung Pay-appen.
- Anslut ditt kort genom att scanna av kortet och verifiera med Mobilt BankID.
- Följ instruktionerna.
För att använda Samsung Pay behöver du välja en verifieringsmetod. Du kan välja att verifiera dig med iris, fingeravtryck eller en kod kopplad till Samsung Pay.
Säkerställ först att din Samsung-enhet är kompatibel för Samsung Pay. Om du är osäker, läs mer här
Se till att terminalen eller nätbutiken har en symbol för kontaktlösa betalningar eller Samsung Pay.
1. Öppna Samsung Pay med ditt fingeravtryck eller din Samsung Pay-kod.
2. Blippa med din kompatibla mobil mot betalterminalen, eller följ instruktionerna i nätbutikens kassa.
Ja, du handlar tryggt och säkert med Samsung Pay. Ditt kortnummer lagras aldrig på din Samsung-enhet eller på Samsungs servrar, och delas inte heller med butiken. Samsung Pay använder ett specifikt nummer för den enhet du betalar ifrån och skapar en unik kod för varje köp. Vid betalning verifierar du dig med iris, fingeravtryck eller med en av dig vald Samsung Pay-kod.
För mer information, läs mer på www.samsung.com/se/pay
Du kan ansluta vilket som helst av våra svenska re:member-kort till Samsung Pay.
För att använda Samsung Pay behöver du en Samsung telefon eller smartklocka. Läs mer på samsung.se/pay om vilka modeller som fungerar.
Nej, det krävs ingen internetanslutning för att göra betalningar. Däremot kräver Samsung Pay en internetanslutning vid kortregistrering och aktivering.
Det fungerar att betala med Samsung Pay online och i appar hos anslutna butiker. Läs mer på samsung.se/pay.
Det går inte att ställa in så att ett kort är förvalt utan det är det senast använda kortet i Samsung Pay som blir förvalt automatiskt.
Ja, du kan lägga till ditt re:member-kort i maximalt fem enheter.
Beloppsgränserna för köp när du betalar med Samsung Pay är samma som för ditt kort.
Beloppsgränsen för kontaktlösa betalningar på kortet gäller inte för Samsung Pay, eftersom du identifierar dig med iris, fingeravtryck eller med Samsung Pay-kod.
Om du tappar din Samsung-enhet behöver du ringa och spärra ditt kort:
0771-24 15 00 (från utlandet +46 771 24 15 00).
Ja, om du spärrar ditt kort blir det också spärrat i Samsung Pay.
För att spärra kortet i Samsung Pay ring: 0771-24 15 00 (från utlandet +46 771 24 15 00).
Om du tappar bort din telefon/klocka eller om den blir stulen kan du via Samsungs tjänst "Hitta min mobila enhet" (Find my Mobile) spärra Samsung Pay eller rensa Samsung Pay (ta bort alla betalkort som finns registrerade på enheten) via fjärranslutning.
Nej, det är kostnadsfritt att använda Samsung Pay.
Nej, i transaktionslistan på månadsfakturan, på Mina Sidor eller i appen kommer köpet att se ut som en vanlig korttransaktion.
I Samsung Pay kan du se de tio senaste köpen 30 dagar tillbaka.
När du fått ett nytt kort automatiskt som ersätter ett tidigare kort (till exempel vid utgångsdatum) kommer det nya kortet anslutas till Samsung Pay utan att du behöver göra något. Har du däremot spärrat kortet och fått ett nytt kort behöver du själv ta bort det gamla kortet och ansluta det nya kortet i Samsung Pay.
Ja, anslut på samma sätt som för huvudkortet. Du kan som mest ansluta tio betalkort till samma enhet.
Ta bort kort från din Samsung-telefon
Om du inte längre använder ett betalkort, kan du ta bort det ifrån Samsung Pay när som helst. När du tar bort ett betalkort i Samsung Pay, fungerar fortfarande ditt fysiska kort.
- Öppna Samsung Pay i din telefon, klicka på Meny (de tre horisontella linjerna), och välj Betalkort.
- Välj kortet du vill ta bort, och klicka sen på Fler val (de tre vertikala punkterna).
- Klicka på Radera kort, och välj sen anledningen till varför du vill ta bort kortet.
- Klicka på Ta bort, och fyll sen i din PIN-kod för Samsung Pay eller irisscanning. Verifiering via iris är endast tillgängligt på vissa modeller.
Ta bort kort från din Samsung-klocka
Även om Samsung Pay appen på din klicka och telefon är lika, så skiljer de sig från varandra.
Det innebär att betalkort måste tas bort separat på varje enhet. Om du vill ta bort ett betalkort på din klocka, så kan du göra det direkt via appen Galaxy Wearable.
- På klockan, tryck och håll den bakre (övre) knappen tills Samung Pay startar.
- Knappa in din PIN-kod. Om du har flera kort, svep fram till kortet du vill ta bort.
- Tryck på Fler alternativ (de tre vertikala linjerna), tryck Radera, och sen på minus-symbolen.
- För att ta bort kort via din telefon, öppna appen Galaxy Wearables.
- Välj Samsung Pay, och välj sen kortet som du vill ta bort.
- Ta fram kortinformationen och tryck sen på ikonen Radera och välj Radera.
re:member är ett registrerat varumärke av Entercard och erbjuder finansiella tjänster som kreditkort och privatlån.
Entercard Group AB
105 34 Stockholm
Besöksadress (ej kundmottagning):
Klarabergsgatan 60, 111 21 Stockholm, Sverige
Organisationsnummer: 556673-0585