
Inbetalning och faktura
Här hittar du svar på vanliga frågor om inbetalning och faktura för ditt privatlån, till exempel hur du betalar din faktura, vad autogiro är för något och vad du gör om du inte kan betala din faktura. Få svar på det du undrar bland frågorna här nedanför.
Frågor om inbetalning och faktura
Du kan välja att få din faktura som pappersfaktura eller e-faktura. Vi rekommenderar att du ansluter dig till e-faktura, då slipper du dessutom aviavgiften på 39 kronor. Anslut e-faktura via din internetbank. Sök på mottagarnamn ”re:member” och följ sedan anvisningarna.
Du kan betala din faktura genom internetbanken eller girobetalning. Du kan själv välja vilket belopp du önskar betala in, däremot är det viktigt att du alltid betalar minst det belopp som står angivet som ”lägst att betala”. Om du alltid betalar totalbeloppet på din faktura så tillkommer ingen ränta. Tänk också på att inte betala in mer än din kreditgräns.
Du kan enkelt göra inbetalningar när du själv önskar med dina inbetalningsuppgifter. Ditt OCR-nummer och bankgiro hittar du på Mina sidor, re:member-appen och på dina fakturor. Observera att dina inbetalningsuppgifter alltid är samma.
Du får din faktura omkring den 20:e varje månad. Du kan också alltid hitta din faktura online genom att logga in på Mina Sidor. Där hittar du all information om ditt re:memberkort.
- Kontonummer
Numret på det konto som ditt kort och eventuellt extrakort är kopplat till. Kontonumret behöver inte överensstämma med ditt kortnummer. - Förfallet belopp
Summan av det belopp som skulle ha varit inbetalt sedan tidigare och som återstår att betala från tidigare månader. - Kod till kortservice
Den kod du uppger när du ringer via Talsvar till Kortservice. Du har själv möjlighet att ändra till en egenvald kod. Har du valt en egen kod döljs denna på kontoutdraget. - Lägst att betala
Det belopp som du lägst kan betala in till oss för föregående period. Du kan själv välja om du vill betala in ett högre belopp. Efter förfallodatum betalar du ränta på mellanskillnaden mellan ”Betala hela beloppet” (punkt 4) och det belopp du valt att betala in. - Betala hela beloppet
Din totala skuld till oss. “Betala hela beloppet” visar det belopp som du utnyttjat av krediten inklusive ränta och eventuella avgifter när kontoutdraget skrevs. Betalar du in hela detta belopp får du ingen räntekostnad. - Betalning oss tillhanda senast
Samma sak som ”Förfallodatum” dvs det datum din betalning senast ska finnas hos Entercard. - Beviljad kredit/köpgräns
Den totala summan som du kan utnyttja på ditt kort. Belopp att utnyttja minskar när du betalar med kortet och ökar igen när du gör en inbetalning. - Kvar att utnyttja
Det belopp som du har kvar att använda när kontoutdraget skrevs ut (se utskriftsdatum högst upp på kontoutdraget). Observera att om du betalat med kortet därefter är beloppet du har kvar att handla för lägre. - Skuld på föregående kontoutdrag
Din totala skuld till oss före periodens köp/transaktioner. ”Skuld på föregående kontoutdrag” är detsamma som förra månadens ”Betala hela beloppet” (punkt 4). - Periodens köp/transaktioner samt avgifter
De köp och uttag som gjorts och avgifter som tillkommit under den tidsperiod som kontoutdraget omfattar. - Periodens inbetalningar
De inbetalningar som gjorts under den tidsperiod som kontoutdraget omfattar. - Kontoutdragets aktuella skuld
Se punkt 4. - Minus (-) = dig tillgodo
Ett minustecken efter beloppet betyder att du har betalat in ett större belopp än ”Betala hela beloppet” till Entercard. Beloppet som visas är den överskjutande summa som du kan utnyttja utöver din beviljade kredit/köpgräns. - OCR-nummer
Det unika nummer som styr inbetalningen till ditt konto/kort. Numret måste alltid anges om du betalar din räkning via Internet. Alla inbetalningar till ditt konto har samma OCR-nummer.
Du kan vara försenad med två inbetalningar, därefter har du en månad på dig att betala in. Under den obetalda perioden får både du och eventuell medsökande ett brev som förklarar att ärendet förbereds för inkasso om ingen inbetalning inkommer. Efter tredje påminnelsen och utebliven betalning så skickas ärendet till inkasso. Om ditt ärende går till inkasso så får du ett brev från inkassobolaget och då är det dit du vänder dig vid frågor.
Om ärendet ännu inte gått till inkasso så kontaktar du vår Kravavdelning på telefon 08-737 12 10.
Kontrollera på Mina sidor att betalningen är enligt fakturabeloppet. Observera att det kan ta upp till 3 bankdagar från att betalningen är gjord till att betalningen är registrerad hos EnterCard. Har betalningen registrerats efter förfallodagen kan en påminnelse skickats ut på grund av det.
Har fakturan inte kommit fram i tid så hittar du betalningsuppgifter och belopp på Mina Sidor. Det är samma OCR-nummer och bankgiro-nummer varje månad. Har du problem med postgången i ditt område rekommenderar vi dig att lägga upp en e-faktura.
Vi har egna specialister som hjälper våra kunder som av olika skäl har fått sin betalningsförmåga nedsatt och hamnat efter med sina betalningar. Om du hamnar i betalningsvårigheter kan vi anpassa betalningarna utifrån din ekonomiska situation.
Läs mer om betalningssvårigheter här
Kontakta oss på telefon 08–737 12 10 med öppettider mån-fre 9-17, så gör vi vad vi kan för att hjälpa dig.
Ditt låne/kontonummer ser du på din faktura, vid "kontonummer". Ditt OCR-nummer består av ditt lånenummer + en tilläggssiffra så du kan även använda dig utav det.
Ja, självklart kan du ha e-faktura! Vi rekommenderar att du ansluter dig till e-faktura, då slipper du dessutom faktura-avgiften på 39 kr. E-faktura anmäler du på din Internetbank. Du söker på "re:member Privatlån" och anger ditt kontonummer hos oss (detta hittar du på tidigare pappersfaktura).
Frågor om autogiro
Ja, du kan ha autogiro på ditt privatlån. Om du väljer att betala via autogiro så drar vi månadskostnaden på lånet från det konto du angivit varje månad automatiskt, utan att du behöver göra något.
Du kan själv anmäla autogiro hos din internetbank, det konto där din månadskostnad ska dras ifrån. Som mottagare uppger du ''Entercard Group AB''. Autogirot aktiveras månaden därpå.
Om täckning saknas på kontot vid autogirodragningen så försöker vi att göra ytterligare dragningar de kommande två dagar. Om ingen inbetalning sker, får du ett högre belopp att betala nästkommande månad tills du hamnar i fas. Du kan vara försenad med två inbetalningar, därefter har du en månad på dig att betala in. Efter tredje påminnelsen och utebliven betalning så skickas ärendet till inkasso.
Observera att du när som helst själv kan göra extra amorteringar på ditt lån. Du anger samma kontonummer och OCR-nummer som vid dina vanliga månadsinbetalningar. Alla uppgifter finns på dina fakturor från re:member.
Vad är autogiro-blankett?
En autogiro-blankett är ett dokument du signerar för att ge ditt medgivande till att ett företag får dra pengar från ditt konto via autogiro. Autogiro är ett smidigt sätt att slippa aktivt betala fakturor varje månad.
Kan jag ansöka om autogiro för mitt re:member privatlån med autogiro-blankett?
Det smidigaste sättet att ansöka om autogiro för dina re:member privatlån-fakturor är att ansöka via din bank. Om du ändå har behov för en autogiro-blankett kan du kontakta Kundservice så hjälper vi dig!
re:member är ett registrerat varumärke av Entercard och erbjuder finansiella tjänster som kreditkort och privatlån.
Entercard Group AB
105 34 Stockholm
Besöksadress (ej kundmottagning):
Klarabergsgatan 60, 111 21 Stockholm, Sverige
Organisationsnummer: 556673-0585